Aktuality
 

Aktuality

Piaggio Fly

Nové Piaggio FLY 2013 vo verzii 50 4V a 125 3V

Piaggio púšťa do predaja nové skútre FLY, ktoré kombinujú veľmi zaujímavú cenu s novými, výkonnejšími a úspornejšími štvortaktnými motormi.

 Piaggio Fly 125
Piaggio Fly 125

Takže sa pokúsim stručne zhrnúť a zbytočne neopakovať, to hlavné čo tento tradičný taliansky výrobca v tomto modeli ponúka:

  • nový tohto roku predstavený troj-ventilový motor 125 ccm (12.1 k, 10.7 Nm)
  • priaznivá spotreba 1.9 l/100 km
  • dlhý servisný interval 10 000km
  • veľký odkladací priestor pod sedlom (pojme dve JET helmy), nádrž je v podlahe
  • plochá podlaha, hák na batožinu
  • uzamykateľná skrinka na drobnosti v prednej kapotáži
  • 12-palcové kolesá a kotúčové brzdy na oboch kolesách
  • hlavný aj bočný stojan v sérii

Nasadáme:

Nieje sa teda veľmi čím zdržovať, teplejšie ako dnes už nebude a tak sadám do sedla novučkého Fly 125 a vyrážame do ulíc Žiliny. Fly je entry-level skúter do mesta v ponuke Piaggio. Rozmermi je to malý mestský skútrik ale pri mojej výške 182cm nemám problém sa naň poskladať. Sedlo je jednodielne a tak keď idete sólo, môžete sa pohodlne posunúť podľa potreby dozadu. Podlaha je rovná, čo je fajn pre prevoz nejakého väčšieho nákupu, ale v prednej časti sa trochu dvíha okolo nalievacieho hrdla nádrže. Umiestneniu nôh to ale nevadí. Posed je príjemný a pohodlný.

Vďaka nízko položenému sedlu len 760mm nad zemou je manipulácia s Fly-kom hračkársky jednoduchá, a poteší určite aj nežnejšie pohlavie. Prístrojovka je veľmi jednoduchá, ale obsahuje všetko čo jazdec bude potrebovať. Okrem sady kontroliek, analógového palivomera a rýchlomera potešia aj digitálne hodinky. Ovládače úplný základ, umiestnené v kapotáži pekne poruke.

 Prístrojovka je jednoduchá a prehľadná zároveň
Prístrojovka je jednoduchá a prehľadná zároveň

Jednoválcový motor je chladený vzduchom a po novom je vybavený trojicou ventilov (2 nasávacie a jeden výfukový) s rozvodom SOHC a elektronickým vstrekovaním. Motor bol vyvinutý v továrni Pontedera, s cieľom zvýšiť výkon a znížiť spotrebu a emisie. Vývojári testovali viacero konfigurácií, ale práve troj-ventilová technika sa ukázala ako najlepšie riešenie. Nová je kľuková hriadeľ a celý rozvod s využitím valivých ložísk, čo prispelo k zníženiu trenia. Zmenil sa aj pomer vŕtania a zdvihu, zdvih sa zvýšil pre zvýšenie ťahu a lepšiu akceleráciu. Nové je aj umiestnenie zapaľovacej sviečky, čo zlepšilo chladenie hlavy aj údržbu stroja.

Po naštartovaní sa prebúdza k životu nová pohonná jednotka. Zvuk motora je naozaj tichučký. Pridávam teda plyn a vydávam sa do ulíc. V meste sú skútre obľúbené hlavne pre ich ľahkosť ovládania a prepletania sa hustou premávkou. Motor Fly-ka zaberá naozaj pekne odspodu a variátor ho pri zrýchľovaní nepúšťa spočiatku do žiadnych vysokých otáčok. Ručička rýchlomera ale rezko stúpa a behom okamihu máte "naložených" mestských 50, ale tam to samozrejme nekončí. Dynamika je veľmi príjemná a FLY sa s týmto motorom a výkonom v meste naozaj nestratí.

Podvozok sedí na 12-palcových kolesách. Je to asi taký ideálny kompromis medzi pohodlím, ktoré na rozbitých mestských cestách prinesú kolesá väčšie a odkladacím priestorom, ktorý sa zo zväčšovaním kolies zmenšuje. Spočiatku sa mi zdal podvozok trochu tuhší, ale časom som si zvykol a skôr som ocenil jeho istotu aj pri rýchlejšej jazde a náklonoch. Keď sme pri tých náklonoch, čo ma nepotešilo bol hlavný stojan, ktorý som hneď na prvom kruháči ošúchal. Jednoducho pri väčších náklonoch sa práve boky hlavného stojanu dostanú ako prvé do kontaktu s asfaltom. Našťastie sú aspoň zaoblené a tak to nepôsobí veľké problémy okrem zvukového efektu a faktu, že viac to už nenaklopíte. Stáva sa to ale až v pomerne veľkom náklone.

 Hlavný stojan je nízko
Hlavný stojan je nízko

Brzdy sú na 125-ke obe kotúčové. Ich priebeh je veľmi citlivý na prvej polovici dráhy páčky. Sú podobné ako na Vespe, spočiatku brzdia decentne a veľmi dobre sa dávkujú. Ak je treba ale poriadne zabrzdiť, treba páčku viac potiahnuť a brzdia veľmi dobre. Myslím, že na skútri určenom širokej verejnosti sú tie brzdy veľmi dobré. Na prvom mieste dávkovateľnosť a potom aj ukážková účinnosť.

Piaggio Fly 125 2013
Piaggio Fly 125 2013
Piaggio Fly 125 2013
Piaggio Fly 125 2013

 

Fly 125 je veľmi čiperný, ľahko ovládateľný skúter do mesta. Hravo dosahuje mestské rýchlosti, na obchvate bez problémov jazdí 80-tkou a udržuje rýchlosť s celou premávkou. Maximálka je niekde nad hranicou 100 kmh.

Praktickosť - odkladacie priestory:

V tomto smere ma Fly naozaj čo ponúknuť. Keďže 7 litrová nádrž je v podlahe, pod sedlom je veľký priestor, do ktorého sa vojdú dve JET prilby. Navyše má Fly rovnú podlahu a na prednej strane sedla praktický výsuvný háčik na uchytenie ďalšej batožiny. Vo vnútornej kapotáži nájdeme malú skrinku na doklady, mobil a drobnosti, ktorá sa otvára kľúčom v zámku zapaľovania. Využiteľná je však len pravá polovica tejto skrinky, pretože v ľavej časti si našla miesto baterka. No a tento výčet ukončím zadným nosičom, ktorý priam čaká na montáž kufríka.

Piaggio Fly 125 2013
Piaggio Fly 125 2013
Piaggio Fly 125 2013
Piaggio Fly 125 2013

 

Za hranicou mesta:

Dnes sa premávka neustále zrýchľuje a často aj v meste si nevystačíte so skútrikom, ktorý jazdí 50-tkou. V mestách sú obchvaty a úseky, kde je povolená 80, prípadne aj viac. A čo keď sa vyberiete mimo mesta. S Fly-kom sa obávať netreba. Výkonný motor bez problémov umožňuje jazdiť 80-tkou a aj ďalej plynule zrýchľovať a obiehať. Keďže Fly bol úplne nový, nechcel som ho veľmi trápiť, ale stovku vytiahol bez problémov. Dokonca aj čosi navyše.

Piaggio Fly 125 2013
Piaggio Fly 125 2013
Piaggio Fly 125 2013
Piaggio Fly 125 2013

 

Takže s niečím takým sa dá jazdiť nielen po meste, ale v pohode aj na nejaký ten výlet do blízkeho či vzdialenejšieho okolia. Dôležité je že na okreskách dokáže udržať tempo s autami a nieje na ceste pomalou prekážkou. Batožinu je kam dať, takže nieje problém. Prípadného turisticky zameraného jazdca poteší aj nízka spotreba a veľká nádrž (7 litrov) ktorá dáva Fly dojazd cez 250km.

Konkurencia

Fly okrem moderných komponentov útočí na trhu aj naozaj lákavou cenou. V tomto smere mu konkuruje najmä Honda Vision 110, lacnejšia o 209 EUR (oproti uvádzacej cene Fly 125) resp. o 360 EUR oproti štandardnej cene. Vision má menší motor 108ccm a tým pádom menší výkon aj krútiak, porovnateľnú spotrebu. Výhodou môžu byť ale 14 palcové kolesá a nízka hmotnosť. Honda má v ponuke ešte jeden zaujímavý kúsok a to PCX 125. Cenovka je už vyššia, výkon trochu slabší ako Fly, ale krútiak už vyšší. PCX-ko rovnako jazdí na 14-palcových kolesách, nemá rovnú podlahu, vzadu má bubnovú brzdu a zaujme aj systémom štart-stop.

Yamaha môže Fly-ku konkurovať modelom Cygnus X, avšak ten jazdí rovnako na dvanástkach, vzadu má bubnovú brzdu, výkonovo trošku za Fly zaostáva a cenovka je už o dosť vyššia. A v poslednom rade spomeniem Kymco 125 Like, ktoré svojou základnou cenou vyrovnáva akciovú cenu Fly 125. Výkonovo je na tom asi ako Vision, jazdí na 12-tkach a rovnako má vzadu iba bubnovú brzdu.

Fly valcuje svoju konkurenciu hlavne novým motorom, ktorý je v segmente (a cenovej hladine) najvýkonnejší a hlavne ponúka dlhý (aj dvojnásobný) servisný interval 10 000km. Hondy a Kymco majú interval 4 000km, Yamaha 6 000km. Okrem motora je silnou stránkou Fly aj veľký odkladací priestor pod sedlom.

Záver

V dnešnej dobe idú ceny skútrov naozaj pekne dole, čo teší nás zákazníkov. Takmer všetci výrobcovia totiž presunuli výrobu do ázijských krajín a tak si na zoznam k Indii, Číne, či Tajvanu, môžeme pripísať aj Vietnam. Práve na výrobnom štítku Fly nájdeme totiž Made in Vietnam.

Piaggio prinieslo do segmentu naozaj vážneho hráča. Fly pôsobí robustne, kvalitným spracovaním, má najmodernejší výkonný a úsporný motor, nízke prevádzkové náklady, veľa odkladacieho priestoru a dotiahnuté detaily. Je to mestský pracant, ktorý sa výkonom nestratí ani na obchvatoch alebo na okreskách. A to všetko za veľmi priaznivú cenu 2 150,- EUR (Akciová cena 10/2012: 1 999,- EUR)

Plusy, mínusy

http://motoride.sk/images/plusy.gif); background-color: rgb(176, 216, 186); font-weight: bold; padding: 10px 10px 10px 45px; width: 226px; height: 45px; vertical-align: top; background-repeat: no-repeat no-repeat; ">výkonný motor, dlhý servisný interval, nízka spotreba, množstvo odkladacích priestorov, skvelá dynamika http://motoride.sk/images/minusy.gif); background-color: rgb(240, 201, 183); font-weight: bold; padding: 10px 10px 10px 45px; width: 225px; height: 45px; vertical-align: top; background-repeat: no-repeat no-repeat; ">hlavný stojan “proklatě“ nízko - prekáža pri väčších náklonoch

Video

Pozadie / Wallpaper:

Piaggio Fly 125 2013
Piaggio Fly 125 2013
Piaggio Fly 125 2013

 

http://motoride.sk/images/tab.gif); background-color: rgb(64, 88, 135); color: rgb(255, 255, 255); background-position: initial initial; background-repeat: no-repeat no-repeat; ">Čo by ťa mohlo zaujímať:

Piaggio Fly 125 2013:

Servisný interval 10 000 km
Spotreba 1,9 l/100km
Objem nádrže z toho rezerva 7 l (1,5 l rez.)
Dojazd (po kontrolku rezervy) cca 276 km
Cena motorky 2 150,- EUR 
(Akciová cena 10/2012: 1 999,- EUR)

Ceny vybraných doplnkov:

Orig kufor topcase + nosič 110 EUR
Turistické plexi 156 EUR
Mechanické zabezpečenie 67 EUR
Elektronický alarm 107 EUR

Ceny vybraných ND:

Páčka brzdy 5,70 EUR
Spätné zrkadlo 15,50 EUR
Smerovka 18,20 EUR
Svetlomet 71,20 EUR

Text: Tomáš Awia Hajduch
Foto: Tomáš Awia HajduchJuraj Odin Klačko

Motocykel na test poskytla spoločnosť http://motoride.sk/images/ext-link.png); padding-left: 11px; background-position: 0% 50%; background-repeat: no-repeat no-repeat; ">CarCare s.r.o.. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení http://motoride.sk/images/ext-link.png); padding-left: 11px; background-position: 0% 50%; background-repeat: no-repeat no-repeat; ">4SR,http://motoride.sk/images/ext-link.png); padding-left: 11px; background-position: 0% 50%; background-repeat: no-repeat no-repeat; ">Held prilbách Suomy od firmy http://motoride.sk/images/ext-link.png); padding-left: 11px; background-position: 0% 50%; background-repeat: no-repeat no-repeat; ">Styx.

Foto:
alt alt alt alt alt
Všeobecné informácie:
Výrobca: Piaggio Honda Honda Yamaha Kymco
Model: FLY 125 3V Vision 110 PCX Cygnus X 125 Like
Rok: 2013 2012 2012 2013 2012
Kategória: Skúter Skúter Skúter Skúter Skúter
Motor:
Typ motora: jednovalec (4T) jednovalec (4T) jednovalec (4T) jednovalec (4T) jednovalec (4T)
Objem: 124 ccm 108 ccm 124.9 ccm 125 ccm 124.6 ccm
Max. výkon: 12.10 k (8.90 kW) / 8250 ot. 8.43 k (6.20 kW) / 8000 ot. 10.88 k (8.00 kW) / 8000 ot. 10.88 k (8.00 kW) / 8500 ot. 8.84 k (6.50 kW) / 7500 ot.
Max. krútiaci moment: 10.7 Nm / 6750 ot. 8.7 Nm / 6500 ot. 11.56 Nm / 6000 ot. 9.3 Nm / 7500 ot. 9.1 Nm / 6500 ot.
Kompresný pomer: 9.5: 1 11:1 10 : 1 9,6 : 1
Vŕtanie x Zdvih: 52 X 58.6 mm 50 x 55mm 52,4 x 57,9 52.4 x 57.9 mm 52.4 x 57.8 mm
Palivový system: vstrekovanie vstrekovanie vstrekovanie vstrekovanie karburátor
Rozvod: SOHC SOHC SOHC SOHC
Chladenie: vzduchom vzduchom kvapalinové vzduchom vzduchom
Pohon / Podvozok:
Prevodovka: automatická automatická automatická automatická
Sekundárny pohon: variátor variátor variátor variátor
Zdvih vpredu: 31 mm 78 mm
Zdvih vzadu: 95.5 mm
Brzdy vpredu: jedno kotúčová jednokotúčová kotúčová jednokotúčová kotúčová dvojpiestiková
Priemer bŕzd vpredu: 220 mm 220 mm 220 mm 216 mm 220 mm
Pneu vpredu: 120/70 R12 80/90-14 90/90 14M/C 46P 110/70-12 120/70-12
Brzdy vzadu: kotúčová bubnová bubnová bubnová bubnová
Priemer bŕzd vzadu: 220 mm 130 mm 130 mm 150 mm 180 mm
Pneu vzadu: 120/70 R12 90/90-14 100/90 14M/C 57P 120/70-12 130/70-12
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť: 110 kg
Hmotnosť s náplňami: 102 kg 124 kg 120 kg
Výška sedla: 760 mm 755 mm 761 mm 785 mm 780 mm
Rázvor: 1255 mm 1305 mm 1295 mm 1320 mm
Dĺžka: 1850 mm 1845 mm 1917 mm 1855 mm 1940 mm
Šírka: 720 mm 670 mm 738 mm 685 mm 695 mm
Výška: 1325 mm 1090 mm 1094 mm 1130 mm 1130 mm
Svetlá výška: 120 mm 135 mm 113 mm 145 mm
Objem nádrže: 7 l 5.5 l 6 l 7.4 l 8 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva: 1.9 l/100km 1.9 l/100km 2.2 l/100km
Dojazd po rezervu: cca 276 km cca 217 km cca 204 km
Poznámka:
Poznámka: Cena 10/2012: 2 150,- EUR
Akciová cena 10/2012: 1 999,- EUR
Cena 10/2012: 1 790,- EUR Cena 10/2012: 2 290,- EUR Cena 10/2012: 2 590,- EUR Cena 10/2012: 1 999,- EUR
 

Svitok 2016

Tomáš Svitok smeruje do Extéria BMW Teamu 14.02.2016 Slovenský motocyklový pretekár Tomáš Svitok sa v nadchádzajúcej sezóne predstaví ako pretekár českého Extéria BMW Teamu v seriáli Alpe Adria Championship v triede Superstock 1000. Dvadsaťpäťročný jazdec sa tak vracia do triedy, v ktorej v minulosti strávil päť sezón vo svetovom pohári. Vlani štartoval v alpsko-jadranskom šampionáte v triede Superstock 600, kde obsadil konečnú štvrtú priečku. Dohodu o spolupráci s českým Extéria BMW Teamom podpísal Svitok vo štvrtok 11. februára v Banskej Bystrici. Extéria BMW Team vstúpil do sveta motocyklových pretekov vlani a hneď mimoriadne úspešne, keď jeho pretekári vybojovali množstvo úspechov v seriáli Alpe Adria Championship, v Majstrovstvách Slovenska a seriáli International Motorcycle Race Cup, no darilo sa im aj v šampionátoch na prírodných okruhoch. Tomáš Svitok: „Som rád, že môžem nasledujúcu sezónu stráviť s Extéria BMW Teamom práve v sedle motocykla BMW, na ktorom som doteraz ešte nejazdil, no o jeho nesporných kvalitách viem veľmi dobre. Počas celej zimy som riešil, kde a na čom budem jazdiť a vlastne až teraz po podpise zmluvy som si mohol konečne vydýchnuť a môžem sa na sezónu pripravovať s čistou hlavou. Samotná príprava už samozrejme dávno začala, pričom veľmi využívam aj tréning na terénnej motorke. Do prvých pretekov máme ešte veľa času, ale čakajú nás ešte testy a ja už sa neviem dočkať prvého jazdenia na novom baworáku. Mám rovnako radosť z návratu do triedy Superstock 1000, kde som strávil mnoho rokov a hoci je dnes ešte predčasné dávať si nejaké ciele, tak určite urobím všetko pre to, aby som mohol bojovať o pódiové priečky. Moja veľká vďaka za túto šancu patrí Michalovi Fojtíkovi, majiteľovi Extéria BMW Teamu, a takisto mojim partnerom, HS moto racing, Seven Cafe, The Cult Motorcycles a za podporu mojej rodine a priateľke.“ Michal Fojtík, majiteľ tímu Extéria BMW Team: „Verím, že keď človek usilovne pracuje, tak príde úspech. Ako tím sme vznikli len pred rokom a tento rok vďaka úzkej spolupráci s BMW Motorrad Slovensko môžeme celé pretekanie posunúť na vyššiu úroveň. Tou vyššou úrovňou je pre nás Tomáš. Som veľmi rád, že sa nám podarilo dohodnúť a verím, že naša spolupráca neskončí po tohtoročnej sezóne! Veríme, že nás čaká veľa spoločných pretekov a snáď aj vo vyšších seriáloch. Urobíme všetko preto, nech u nás Tomáš má podmienky na to, aby v pretekoch víťazil. Bez našich partnerov by však nič z toho nebolo možné. Veľká vďaka patrí spoločnostiam Goldfren, AM trade, Bikesplast, Empora hotels, ARP racing parts hlavne potom Extéria a BMW Motorrad Slovensko. A nemôžem nespomenúť Viktora Nossa, ktorý vždy dobre poradí a rád nasmeruje tam kam treba.“

 

Tomáš Svitok SK EnergyTeam

TLAČOVÁ SPRÁVA TOMÁŠA SVITKA 01/2011


SK Energy Team a Tomáš Svitok sa predstavili verejnosti


Počas uplynulej výstavy Motocykel 2011 sa v Bratislave verejnosti
predstavil SK Energy Team s pretekárom Tomášom Svitkom zo Sebedražia. V
nadchádzajúcej sezóne sa spolu zúčastnia Svetového pohára cestných
motocyklov v triede Superstock 1000, ktorý sa koná v rámci Majstrovstiev
sveta Superbike.

Nový slovenský tím vznikol na začiatku tohto roka, keď sa rozhodli spojiť
svoje sily Luboš Gréč, majiteľ spoločnosti Ducati Slovakia, Mauro
Scardassa, taliansky šéfmechanik tímu a Miroslav Svitok, otec 20-ročného
pretekára. Tomáš má skúsenosti s týmto seriálom už z vlaňajška, kedy s
predchádzajúcim tímom vybojoval v silnej konkurencii tri body do konečného
hodnotenia. Tento rok bude jazdiť na motocykli Ducati 1098R, ktorý ešte
pred oficiálnym predstavením tímu testoval v Taliansku a Španielsku. FIM
Cup Superstock 1000, ako znie presný názov seriálu, odštartuje 17. apríla v
holandskom Assene a jednou z jeho zastávok bude aj podujatie na Masarykovom
okruhu v Brne, ktoré sa uskutoční 8. - 10. 
júla.

Tomáš Svitok:
"Pred nadchádzajúcou sezónou som absolvoval tvrdú prípravu a to nielen po
fyzickej stránke, ale aj psychickej. Takisto motocykel Ducati je skvelý,
podarilo sa nám postaviť skutočne špičkový stroj, ešte nikdy som na takom
kvalitnom motocykli nesedel. Dokazujú to aj nedávne testy v Taliansku a
Španielsku, kde som jazdil podstatne rýchlejšie časy ako vlani. O to viac
sa teším na pretekársku sezónu."

Luboš Gréč, spolumajiteľ tímu:
"SK Energy Team sme založili spolu s Miroslavom Svitkom s cieľom uspieť vo
svetovom pohári. V tíme sa stretávajú ľudia, ktorí už s týmto seriálom
skúsenosti majú, či už samotný pretekár, alebo taliansky šéfmechanik, preto
by sme sa chceli tento rok umiestňovať pravidelne na bodovaných pozíciách.
Čo sa týka výberu pretekára, tak tam bola moja voľba jasná, v motoristickom
športe sa pohybujem už dlho, takže Tomáša sledujem už od jeho začiatkov a
vlani sme si vyskúšali spoluprácu aj v praxi, keď na našom motocykli
absolvoval niekoľko pretekov v slovenskom šampionáte. Takisto sa nám
podarilo postaviť nový kvalitný motocykel, čo nám potvrdili aj uplynulé
testy. V krátkom čase nás čaká ďalšie testovanie a v polovici apríla prvé
preteky."
   

Nová stránka a e-shop

1.10.2009 sme po prerábke webovej stránky  znovu spustili náš e-shop.

Čítať celý článok: Nová stránka a e-shop

 

Lekárnička

Autolekárnička - zmeny, obal, obsah - vzor karty prvej pomoci

Ministerstvo zdravotníctva po dohode s ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií pripravilo vyhlášku č. 143/2009 o náležitostiach týkajúcich sa lekárničiek pre osobnú, nákladnú a hromadnú dopravu. Každý občan by si mal uvedomiť, že autolekárnička aj s kartou môže pomôcť zachrániť zdravie alebo život a v konečnom dôsledku povinné nosenie karty prvej pomoci prispeje ku zníženiu úmrtnosti na cestách.

Obal lekárničky

  • obal lekárničky pre osobnú, nákladnú a hromadnú dopravu má zaručovať vhodné uloženie a spôsob uchovávania predpísaného sortimentu lekárničky, aby sa obsah neznehodnotil,
  • má byť vyrobený z materiálu, ktorý je nepremokavý, prachuvzdorný, neporuší sa v bežných atmosférických podmienkach a zároveň je odolný voči teplotným rozdielom v rozmedzí –20°C až +60°C,
  • má byť riadne opracovaný s povrchovou úpravou, ktorá sa nedá oddeľovať , aby vonkajšie označenie lekárničky, ktoré je jej neoddeliteľnou súčasťou, vydržalo na povrchu počas celej doby používania lekárničky,
  • má mať oranžovú farbu podľa normy RAL 2003,2004, 2008, 2009, 2010 alebo 2011 na celom jeho povrchu. Na lícnej strane obalu , v strede je umiestený rovnoramenný biely kríž s minimálnou veľkosťou 7 cm, pre motolekárničku s minimálnou veľkosťou 4 cm.

Obsah lekárničiek pre osobnú dopravu, nákladnú dopravu a pre hromadnú dopravu je určený najmä na:

  • ošetrenie malých rán a odrenín,
  • ošetrenie rán, popálenín a krvácania,
  • ošetrenie zlomenín a poranenia kĺbov,
  • ochranu záchrancu a postihnutého pred šírením nákazy pri ošetrení a resuscitácii.

Obsah lekárničiek je rozdelený do štyroch samostatných modulov, na každom obale sú názvy:

  • Pomôcky, dezinfekcia a ochrana záchrancu
  • Malé rany, odreniny
  • Veľké rany, krvácanie, popáleniny
  • Zlomeniny, poranenia kĺbov

Na každom obale modulu lekárničky je zároveň dátum spotreby, označenie príslušného modulu má vydržať na povrchu po celý čas používania lekárničky, obal má zaručovať aj vhodné uloženie a uchovávanie obsahu tak, aby nedošlo k jeho znehodnoteniu, vyžaduje sa hladká povrchová úprava, mal by byť z materiálu, ktorý zaručí rýchlu a jednoduchú dostupnosť použitia obsahu.

Čo je karta prvej pomoci?

Rýchly a jednoznačný návod na správne poskytnutie prvej pomoci, je vnútornou súčasťou lekárničky, vyrobená z nepremokavého a prachuvzdorného materiálu tak, aby bola zachovaná jej čitateľnosť po celý čas používania lekárničky. Minimálna veľkosť karty - 18 krát 10 cm.

Čo bude na karte?

Predná strana:

linky tiesňového volania, všeobecné pokyny (zisti, čo sa stalo, zavolaj pomoc, dbaj na vlastnú bezpečnosť), farebné obrázkové znaky - piktogramy, ako zachrániť život ( zastavenie krvácania, uvoľnenie dýchacích ciest, vonkajšia masáž srdca, záchranné dychy, stabilizovaná poloha).

Karta prvej pomoci

Zadná strana:

slovný opis pomoci pri rôznych úrazoch a zdravotných problémoch (napr. krvácanie, bezvedomie, podozrenie na poranenie chrbtice, hrudníka a brucha, zlomeniny, popáleniny).

Zadná strana karty prvej pomoci:

  1. Krvácanie
    Ranu zakry sterilnou gázou a pevne obviaž obväzom. Ak obväz rýchlo presakuje, stlač rukou, končatinu nadvihni. Pri krvácaní z nosa alebo z úst daj hlavu do polohy na boku!
  2. Bezvedomie
    Zisti, či dýcha. Ak nedýcha, uvoľni mu dýchacie cesty a začni s nepriamou masážou srdca a následne záchrannými dychmi (pozri OBRÁZOK) v pomere 30 : 2. U detí sa začína 5 záchrannými dychmi, následne ako u dospelých. Ak dýcha a nie je podozrenie na poranenie chrbtice a iné vážne poranenia, daj raneného do stabilizovanej polohy.
  3. Podozrenie na poranenie chrbtice
    Ranenému znehybni hlavu, a ak to nie je nevyhnutné, viac ním nehýb.
  4. Poranenie hrudníka a brucha
    Poranenie zakry sterilnou gázou. Zabodnuté predmety nevyťahuj! Zraneného prikry. Nepodávaj mu jesť a piť!
  5. Zlomeniny
    Končatinu nenaprávaj. Znehybni ju pevným materiálom (kĺb nad a pod zlomeninou). Otvorenú zlomeninu prekry sterilnou gázou.
  6. Popáleniny
    Popálených miest sa nikdy nedotýkaj! Prilepené šatstvo z rany neodstraňuj! Postihnuté miesta sterilne prekry

Možno si kartu prvej pomoci kúpiť samostatne?

Nie, karta bude súčasťou autolekárničiek, vyrobená podľa predlohy vo vyhláške.

Termíny

  • Lekárničky vyrobené podľa doterajších predpisov možno uvádzať na trh naďalej, najdlhšie do 31. júla 2009, len ak je k nim pripojená karta prvej pomoci a sú označené dátumom výroby.
  • Lekárničky vyrobené podľa doterajších predpisov možno používať najdlhšie do dátumu ich spotreby.

V lekárničkach vyrobených po 1. máji 2009 musí byť karta prvej pomoci?

Áno, je to povinnosť, ktorá vyplýva z vyhlášky a ministerstvo zdravotníctva odporúča občanom, aby kartu prvej pomoci využívali aj ako informačný materiál.

Na čo si treba dávať pozor pri kúpe novej autolekárničky?

Pri kúpe po 1. máji 2009 je potrebné skontrolovať, či je v zhode s vyhláškou MZ SR č. 143 /2009, či má vyhlásenie o zhode.

 

Účinnosť od 1. mája 2009.

   

Motoraj Facebook

 

HLASUJ

Svitok Tomáš #55






Odporúčame:

PZP Genertel

 


 

www.makrosport.skpohare-makrosport-sk


Obchodní partneri

 

logo motullogo malagutilogo aprilia logo logo91

logo bbmotologo moped slovakialogo moto-armylogo germotelit_slov hart-logo